KULT: Za uměním na nádraží

Jako mnoho jiných železničních stanic je i ta štiavnická poněkud předimenzovaná a zbytečná. Do města už nepřijíždějí tisíce lidí za prací, protože všechny větší továrny a doly dávno zavřely. Provoz na lokální trati je proto omezený a ztrátový. Nikdo si však nedovolí komunistickou "stavbu mládeže" zavřít, aby za to nenesl politickou odpovědnost.
Velkorysý prostor nádražní haly zaujal výtvarníka Svätopluka Mikytu a uměleckou teoretičku a kurátorku Zuzanu Bodnárovou. Když se tento pár přistěhoval před sedmi léty do nedaleké obce Ilija, vybral si štiavnické nádraží za místo svých uměleckých aktivit. Město jim nabízelo několik objektů přímo v centru, ale nechtěli být závislí na politické reprezentaci, měnící se po každých volbách. Proto si raději pronajali železniční stanici, ležící na periferii Štiavnice. "Má to i další výhody jako třeba větší klid na práci," dodává Zuzana Bodnárová. Předtím žili šest let v Praze, rok v Berlíně, cestovali po uměleckých rezidencích po světě. Únava z velkoměsta a potřeba většího klidu, aby mohli "nerušeně přemýšlet o věcech a pracovat", je přivedla do Banské Štiavnice. Umělecký provoz ve velkých metropolích má podle Svätopluka Mikyty někdy až absurdní rozměry: "Jdete na vernisáž v Berlíně, kde potkáte 400 neznámých lidí, kteří jsou na první pohled umělci. To město je jimi přeplněné."
![]() |
Zuzana Bodnárová a Svätopluk Mikyta - teoretička umění, výtvarný umělec, ajzboňáci. |
Umělecké nádraží leží na periferii Banské Štiavnice a to samé lze říci o zájmu jeho obyvatel a politické reprezentace o to, co se tam děje. "Neděláme lidové aktivity. Na druhou stranu si myslíme, že současné umění obohacuje kulturní spektrum ve městě a je pro určité lidi a návštěvníky zajímavé," komentuje to Zuzana Bodnárová. A nemá smysl si publikum vychovat, třeba mezi studenty? "Zkoušeli jsme zapojit poslední ročník gymnázia, což je věk, kdy se lidé začínají zajímat o tyto věci a rozumět jim. Jenže ti šikovnější záhy odejdou na vysoké školy a jsou pryč".

Zuzana Bodnárova a Svätopluk Mikyta řídí provoz na štiavnickém nádraží sedmým rokem. "Většina lidí si myslí, že jsme tady za symbolické jedno euro, ale tak to není. Státním železnicím platíme nájem okolo 500 eur měsíčně a jako správce nádraží máme různé povinnosti". Činnost financují z grantů a podpory slovenského ministerstva kultury, něco vydělá prodej uměleckých děl a publikací. "Celý projekt stojí a padá na vztahu, který máme mezi sebou."